logo
Norm Denetimi Kararları Kullanıcı Kılavuzu

(AYM, E.2023/145, K.2024/201, 04/12/2024, § …)
Kararlar Bilgi Bankasında yayınlanan karar metni
editöryal düzeltmelere tabi tutulmuş olabilir.

ANAYASA MAHKEMESİ KARARI

 

Esas Sayısı : 2023/145

Karar Sayısı : 2024/201

Karar Tarihi : 4/12/2024

R.G.Tarih-Sayı : 10/3/2025-32837

 

İPTAL DAVASINI AÇAN: Türkiye Büyük Millet Meclisi üyeleri Özgür ÖZEL, Burcu KÖKSAL, Gökhan GÜNAYDIN, Ali Mahir Başarır ile birlikte 130 milletvekili

İPTAL DAVASININ KONUSU: 9/8/2023 tarihli ve (151) numaralı Bazı Kamu Kurum ve Kuruluşlarına Kadro İhdas Edilmesi ile Bazı Kadroların İptal Edilmesine İlişkin Cumhurbaşkanlığı Kararnamesi’nin 1. maddesinin birinci fıkrasıyla;

A. Ekli (1) ve (2) Sayılı Listeler’de yer alan kadroların ihdas edilerek 10/7/2018 tarihli ve 30474 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan (2) numaralı Genel Kadro ve Usulü Hakkında Cumhurbaşkanlığı Kararnamesi’nin eki (I) Sayılı Cetvel’in ilgili bölümlerine eklenmesinin,

B. Ekli (3) Sayılı Liste’de yer alan kadroların iptal edilerek (2) numaralı Cumhurbaşkanlığı Kararnamesi’nin eki (I) Sayılı Cetvel’in ilgili bölümlerinden çıkarılmasının,

Anayasa’nın Başlangıç kısmı ile 2., 6., 7., 8., 11., 104., 128., 153. ve 161. maddelerine aykırılığı ileri sürülerek iptallerine ve yürürlüklerinin durdurulmasına karar verilmesi talebidir.

I. İPTALİ İSTENEN CUMHURBAŞKANLIĞI KARARNAMESİ KURALLARI

Cumhurbaşkanlığı Kararnamesi’nin (CBK) 1. maddesinin iptali talep edilen birinci fıkrası ile CBK’ya ekli (1), (2) ve (3) Sayılı Listeler şöyledir:

 “Ekli (1) ve (2) sayılı listede yer alan kadrolar ihdas edilerek 2 sayılı Genel Kadro ve Usulü Hakkında Cumhurbaşkanlığı Kararnamesinin eki (I) sayılı Cetvelin ilgili bölümlerine eklenmiş ve ekli (3) sayılı listede yer alan kadrolar iptal edilerek 2 sayılı Cumhurbaşkanlığı Kararnamesinin eki (I) sayılı Cetvelin ilgili bölümünden çıkarılmıştır.

(1) SAYILI LİSTE

KURUMU : ADALET BAKANLIĞI

TEŞKİLATI : TAŞRA

İHDAS EDİLEN KADROLARIN

SINIFI

ÜNVANI

DERECESİ

ADEDİ

GİH

Hakim ve Savcı Yardımcısı

9

10

GİH

Cezaevi Katibi

7

869

GİH

Cezaevi Katibi

9

150

YH

Kaloriferci

7

83

YH

Kaloriferci

9

30

TOPLAM

1. 142

 

 

KURUMU : AFET VE ACİL DURUM YÖNETİMİ BAŞKANLIĞI

TEŞKİLATI : TAŞRA

İHDAS EDİLEN KADRONUN

SINIFI

ÜNVANI

DERECESİ

ADEDİ

GİH

Şube Müdürü

1

1

TOPLAM

1

 

KURUMU : DIŞİŞLERİ BAKANLIĞI

TEŞKİLATI : MERKEZ

İHDAS EDİLEN KADRONUN

SINIFI

ÜNVANI

DERECESİ

ADEDİ

TH

Peyzaj Mimarı

6

1

TOPLAM

1

 

KURUMU : DİYANET İŞLERİ BAŞKANLIĞI

TEŞKİLATI : TAŞRA

İHDAS EDİLEN KADROLARIN

SINIFI

ÜNVANI

DERECESİ

ADEDİ

GİH

İl Müftü Yardımcısı

1

50

TOPLAM

50

 

KURUMU : EMNİYET GENEL MÜDÜRLÜĞÜ

TEŞKİLATI : MERKEZ

İHDAS EDİLEN KADROLARIN

SINIFI

ÜNVANI

DERECESİ

ADEDİ

EMH

Başmüfettiş

1

20

EMH

Merkez Emniyet Müdürü

1

3

TOPLAM

23

 

KURUMU : EMNİYET GENEL MÜDÜRLÜĞÜ

TEŞKİLATI : TAŞRA

İHDAS EDİLEN KADROLARIN

SINIFI

ÜNVANI

DERECESİ

ADEDİ

EMH

İl Emniyet Müdür Yardımcısı

1

22

EMH

Polis Eğitim Merkezi Müdürü

1

1

EMH

İlçe Emniyet Müdürü

1

3

TOPLAM

26

 

KURUMU : KÜLTÜR VE TURİZM BAKANLIĞI

TEŞKİLATI : TAŞRA

İHDAS EDİLEN KADROLARIN

SINIFI

ÜNVANI

DERECESİ

ADEDİ

GİH

Müze Müdürü

1

3

GİH

Bölge Laboratuvar Müdürü

1

1

GİH

Laboratuvar Müdürü

1

1

GİH

Resim Heykel Müzesi Müdürü

1

2

GİH

Müze Müdür Yardımcısı

1

7

GİH

Bölge Laboratuvar Müdür Yardımcısı

1

1

GİH

Laboratuvar Müdür Yardımcısı

1

1

GİH

Resim Heykel Müzesi Müdür Yardımcısı

1

2

TOPLAM

18

 

KURUMU : MİLLİ SARAYLAR İDARESİ BAŞKANLIĞI

TEŞKİLATI : TAŞRA

İHDAS EDİLEN KADRONUN

SINIFI

ÜNVANI

DERECESİ

ADEDİ

TH

İç Mimar

6

1

TOPLAM

1

 

KURUMU : ORMAN GENEL MÜDÜRLÜĞÜ

TEŞKİLATI : TAŞRA

İHDAS EDİLEN KADROLARIN

SINIFI

ÜNVANI

DERECESİ

ADEDİ

GİH

İşletme Müdürü

1

5

GİH

İşletme Müdür Yardımcısı

1

10

GİH

Fidanlık Müdürü

1

2

GİH

Fidanlık Müdür Yardımcısı

1

4

TOPLAM

21

 

KURUMU : SAĞLIK BAKANLIĞI

TEŞKİLATI : TAŞRA

İHDAS EDİLEN KADROLARIN

SINIFI

ÜNVANI

DERECESİ

ADEDİ

SH

Gerontolog

1-8

10

TOPLAM

1

 

KURUMU : SAVUNMA SANAYİİ BAŞKANLIĞI

TEŞKİLATI : MERKEZ

İHDAS EDİLEN KADRONUN

SINIFI

ÜNVANI

DERECESİ

ADEDİ

SH

Diyetisyen

3

1

TOPLAM

1

 

KURUMU : STRATEJİ VE BÜTÇE BAŞKANLIĞI

TEŞKİLATI : MERKEZ

İHDAS EDİLEN KADROLARIN

SINIFI

ÜNVANI

DERECESİ

ADEDİ

GİH

Daire Başkanı

1

3

TOPLAM

3

 

KURUMU : TÜRKİYE ADALET AKADEMİSİ BAŞKANLIĞI

TEŞKİLATI : MERKEZ

İHDAS EDİLEN KADRONUN

SINIFI

ÜNVANI

DERECESİ

ADEDİ

GİH

İç Denetçi

5

1

TOPLAM

1

 

KURUMU : TÜRKİYE İLAÇ VE TIBBİ CİHAZ KURUMU

TEŞKİLATI : MERKEZ

İHDAS EDİLEN KADROLARIN

SINIFI

ÜNVANI

DERECESİ

ADEDİ

SH

Eczacı

1-8

100

TOPLAM

100

 

KURUMU : TÜRKİYE İNSAN HAKLARI VE EŞİTLİK KURUMU

TEŞKİLATI : MERKEZ

İHDAS EDİLEN KADRONUN

SINIFI

ÜNVANI

DERECESİ

ADEDİ

GİH

İç Denetçi

4

1

TOPLAM

1

 

(2) SAYILI LİSTE

KURUMU : EMNİYET GENEL MÜDÜRLÜĞÜ

TEŞKİLATI : MERKEZ

İHDAS EDİLEN KADROLARIN

SINIFI

ÜNVANI

DERECESİ

ADEDİ

EMH

Başmüfettiş

1

50

EMH

Merkez Emniyet Müdürü

1

36

TOPLAM

86

 

 

(3) SAYILI LİSTE

KURUMU : MİLLİ PİYANGO İDARESİ GENEL MÜDÜRLÜĞÜ

TEŞKİLATI : MERKEZ

İPTAL EDİLEN KADROLARIN

SINIFI

ÜNVANI

DERECESİ

ADEDİ

GİH

Bilet Kontrol Memuru

13

4

GİH

Bilgisayar İşletmeni

3

4

GİH

Memur

6

23

GİH

Memur

7

9

GİH

Memur

8

1

GİH

Memur

13

4

GİH

Şoför

5

11

GİH

Tercüman

7

1

GİH

Veri Hazırlama ve Kontrol İşletmeni

3

17

GİH

Veri Hazırlama ve Kontrol İşletmeni

4

6

GİH

Veri Hazırlama ve Kontrol İşletmeni

8

1

GİH

Koruma ve Güvenlik Görevlisi

5

10

TH

Grafiker

6

1

TH

Programcı

4

1

SH

Hemşire

1

1

SH

Hemşire

3

2

SH

Çocuk Gelişimcisi

1

1

SH

Diyetisyen

1

1

SH

Diş Tabibi

6

1

SH

Daire Tabibi

6

1

YH

Dağıtıcı

5

2

YH

Hizmetli

5

5

YH

Hizmetli

6

1

YH

Hizmetli

7

1

TOPLAM

109

 

KURUMU : MİLLİ PİYANGO İDARESİ GENEL MÜDÜRLÜĞÜ

TEŞKİLATI : TAŞRA

İPTAL EDİLEN KADROLARIN

SINIFI

ÜNVANI

DERECESİ

ADEDİ

AH

Avukat

1

1

AH

Avukat

6

1

GİH

Şube Müdürü

1

10

GİH

Şube Müdürü

2

11

GİH

Şube Müdürü

3

1

GİH

Şube Müdürü

4

1

GİH

Şef

3

16

GİH

Şef

4

1

GİH

Şef

5

4

GİH

Veznedar

4

2

GİH

Veznedar

5

1

GİH

Veznedar

6

7

GİH

Veri Hazırlama ve Kontrol İşletmeni

3

27

GİH

Veri Hazırlama ve Kontrol İşletmeni

4

2

GİH

Veri Hazırlama ve Kontrol İşletmeni

5

2

GİH

Veri Hazırlama ve Kontrol İşletmeni

6

20

GİH

Veri Hazırlama ve Kontrol İşletmeni

7

1

GİH

Bilet Kontrol Memuru

5

2

GİH

Bilet Kontrol Memuru

6

23

GİH

Bilet Kontrol Memuru

7

18

GİH

Koruma ve Güvenlik Görevlisi

5

1

YH

Hizmetli

5

3

YH

Hizmetli

6

2

YH

Hizmetli

7

3

YH

Hizmetli

10

1

YH

Hizmetli

13

12

TOPLAM

173

 

II. İLK İNCELEME

1. Anayasa Mahkemesi İçtüzüğü hükümleri uyarınca Zühtü ARSLAN, Hasan Tahsin GÖKCAN, Kadir ÖZKAYA, Engin YILDIRIM, Muammer TOPAL, Rıdvan GÜLEÇ, Recai AKYEL, Yusuf Şevki HAKYEMEZ, Selahaddin MENTEŞ, Basri BAĞCI, İrfan FİDAN, Kenan YAŞAR ve Muhterem İNCE’nin katılımlarıyla 13/9/2023 tarihinde yapılan ilk inceleme toplantısında dosyada eksiklik bulunmadığından işin esasının incelenmesine, yürürlüğü durdurma talebinin esas inceleme aşamasında karara bağlanmasına OYBİRLİĞİYLE karar verilmiştir.

III. AYIRMA VE ESASA KAYIT KARARI

2. 9/8/2023 tarihli ve (151) numaralı Bazı Kamu Kurum ve Kuruluşlarına Kadro İhdas Edilmesi ile Bazı Kadroların İptal Edilmesine İlişkin Cumhurbaşkanlığı Kararnamesi’nin 1. maddesinin birinci fıkrasıyla;

A. Ekli (1) Sayılı Liste’de yer alan Adalet Bakanlığına ilişkin Hâkim ve Savcı Yardımcısı kadroları dışında kalan kadrolar ile ekli (2) Sayılı Liste’de yer alan kadroların ihdas edilerek 10/7/2018 tarihli ve 30474 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan (2) numaralı Genel Kadro ve Usulü Hakkında Cumhurbaşkanlığı Kararnamesi’nin eki (I) Sayılı Cetvel’in ilgili bölümlerine eklenmesinin,

B. Ekli (3) Sayılı Liste’de yer alan kadroların iptal edilerek (2) numaralı Cumhurbaşkanlığı Kararnamesi’nin eki (I) Sayılı Cetvel’in ilgili bölümlerinden çıkarılmasının,

iptallerine ve yürürlüklerinin durdurulmasına ilişkin davanın E.2023/145 sayılı davadan ayrılmasına, yeni bir esasa kaydedilmesine ve esas incelemenin bu yeni esas sayılı dosya üzerinden yürütülmesine 4/12/2024 tarihinde OYBİRLİĞİYLE karar verilmiştir.

IV. ESASIN İNCELENMESİ

3. Dava dilekçesi ve ekleri, Raportör Ahmet CANPOLAT tarafından hazırlanan işin esasına ilişkin rapor, dava konusu CBK kuralı, dayanılan Anayasa kuralları ve bunların gerekçeleri okunup incelendikten sonra gereği görüşülüp düşünüldü:

A. CBK’ların Anayasal Çerçevesi ve Yargısal Denetimi

4. Anayasa Mahkemesi CBK’ların anayasal çerçevesini ve yargısal denetimine ilişkin ilkeleri daha önceki kararlarında belirlemiştir. Buna göre CBK’ların yargısal denetiminde öncelikle Anayasa’nın 104. maddesinin on yedinci fıkrasının birinci ila dördüncü cümlelerinde belirtilen konu bakımından yetki kurallarına uygunluğunun ele alınması gerekmekte olup bu kapsamda düzenlemenin; yürütme yetkisine ilişkin olması, Anayasa’nın İkinci Kısmı’nın Birinci ve İkinci Bölümlerinde yer alan temel haklar, kişi hakları ve ödevleriyle Dördüncü Bölümü’nde yer alan siyasi haklar ve ödevlerle ilgili olmaması, Anayasa’da münhasıran kanunla düzenlenmesi öngörülen ya da kanunda açıkça düzenlenen konulara ilişkin olmaması gerekir. Anılan fıkra yönünden herhangi bir aykırılık tespit edilmemesi durumunda ise bu defa CBK’ların içerik yönünden Anayasa’ya uygunluk denetimi yapılmalıdır (AYM, E.2019/78, K.2020/6, 23/1/2020, §§ 3-13; E.2019/31, K.2020/5, 23/1/2020, §§ 3-13; E.2018/119, K.2020/25, 11/6/2020, §§ 3-13; E.2018/155, K.2020/27, 11/6/2020, §§ 3-13).

B. CBK’nın 1. Maddesinin Birinci Fıkrasıyla Ekli (1) Sayılı Liste’de Yer Alan Adalet Bakanlığına İlişkin Hâkim ve Savcı Yardımcısı Kadrolarının İhdas Edilerek (2) Numaralı CBK’nın Eki (I) Sayılı Cetvel’in İlgili Bölümüne Eklenmesinin İncelenmesi

1. İptal Talebinin Gerekçesi

5. Dava dilekçesinde özetle; idarenin bütünlüğü içinde yer alan, genel idare esaslarına göre yürütülmekte olan kamu hizmetlerinin gerektirdiği asli ve sürekli görevleri ifa eden kamu görevlilerinin kadrolarının ihdasına ve iptaline ilişkin hükümlerin kanunla düzenlenmesi gerektiği, münhasıran kanunla düzenlenmesi gereken bir konuda CBK çıkarıldığı, CBK çıkarma yetkisinin anayasal çerçeve dışında kullanıldığı, yürütme organına genel, sınırsız, esasları ve çerçevesi belirsiz bir düzenleme yetkisinin tanındığı, bu durumun yasama yetkisinin devredilemezliği, Anayasa’nın bağlayıcılığı ve üstünlüğü ile kuvvetler ayrılığı ilkeleriyle bağdaşmadığı belirtilerek kuralın Anayasa’nın Başlangıç kısmı ile 2., 6., 7., 8., 11., 104., 128., 153. ve 161. maddelerine aykırı olduğu ileri sürülmüştür.

2. Anayasa’ya Aykırılık Sorunu

6. Dava dilekçesinde konu bakımından yetki yönünden kuralın Anayasa’nın Başlangıç kısmı ile 6., 7., 8., 11., 128., 153. ve 161. maddelerine de aykırı olduğu ileri sürülmüş ise de CBK’ya ilişkin konu bakımından yetki kuralları Anayasa’nın 104. maddesinin on yedinci fıkrasında düzenlendiğinden bu husustaki inceleme anılan fıkra kapsamında yapılacaktır.

7. Kural, Adalet Bakanlığının taşra teşkilatı için hâkim ve savcı yardımcısı kadrolarının ihdas edilmesini ve bu kadroların (2) numaralı CBK’nın eki (I) Sayılı Cetvel’in ilgili bölümüne eklenmesini öngörmektedir.

8. Anayasa’nın 104. maddesinin on yedinci fıkrasının üçüncü cümlesinde Anayasa’da münhasıran kanunla düzenlenmesi öngörülen konularda CBK çıkarılamayacağı hükmüne yer verilmiştir. Anayasa koyucunun bir konunun kanunla düzenlenmesini özel olarak öngörmesi bu alanın münhasıran kanunla düzenlenmesini istediği anlamına gelir. Bu kapsamda Anayasa, bir konunun kanunla düzenleneceğini öngörmüşse bu konuda CBK çıkarılamaz. Bununla birlikte Anayasa’da CBK’larla düzenleneceği özel olarak öngörülen konulara ilişkin Anayasa hükümlerinin açıkça izin verdiği hususlarda CBK’larla düzenleme yapılabilir (AYM, E.2019/105, K.2020/30, 12/6/2020, § 19; E.2021/85, K.2022/60, 1/6/2022, § 17).

9. Anayasa’nın 140. maddesinin ikinci fıkrasında hâkimlerin mahkemelerin bağımsızlığı ve hâkimlik teminatı esaslarına göre görev ifa edecekleri hükme bağlanmış, üçüncü fıkrasında ise “Hakim ve savcıların nitelikleri, atanmaları, hakları ve ödevleri, aylık ve ödenekleri, meslekte ilerlemeleri, görevlerinin ve görev yerlerinin geçici veya sürekli olarak değiştirilmesi, haklarında disiplin kovuşturması açılması ve disiplin cezası verilmesi, görevleriyle ilgili veya görevleri sırasında işledikleri suçlarından dolayı soruşturma yapılması ve yargılanmalarına karar verilmesi, meslekten çıkarmayı gerektiren suçluluk veya yetersizlik halleri ve meslek içi eğitimleri ile diğer özlük işleri mahkemelerin bağımsızlığı ve hakimlik teminatı esaslarına göre kanunla düzenlenir.” denilmiştir.

10. Kuralla Adalet Bakanlığının taşra teşkilatı için hâkim ve savcı yardımcısı kadrolarının ihdası öngörüldüğünden hâkim ve savcı yardımcılığı kadrolarının statülerinin belirlenmesi gerekmektedir.

11. 24/2/1983 tarihli ve 2802 sayılı Hâkimler ve Savcılar Kanunu’nun 7. maddesinin ikinci fıkrasında hâkim ve savcı yardımcılarının, 14/7/1965 tarihli ve 657 sayılı Devlet Memurları Kanunu’ndaki genel idare hizmetleri sınıfına dahil olduğu ve haklarında, 657 sayılı Kanun’un bu Kanun’a aykırı olmayan hükümlerinin uygulanacağı belirtilmiştir.

12. Hâkim ve savcı yardımcılarının mahkemelerde ve Cumhuriyet Başsavcılığındaki görev ve yetkileri anılan Kanun’un 10/A maddesinde düzenlenmiştir. Söz konusu maddeye göre hâkim ve savcı yardımcıları mahkemelerde; hâkim tarafından tevdi edilen dosya veya evrakı inceleyerek hâkime sunmak, duruşma ve keşif işlemlerinde hâkime yardımcı olmak, yazı işleri müdürlüğünce hazırlanan evrakın hâkime sunulmasından önce kontrolünü yapmak, tensip ve gerekçeli karar taslaklarını hazırlamak, ara kararların icrasına dair iş ve işlemleri yapmak, hâkimin istediği konular hakkında hukuki araştırma yapmak, mevzuatta belirtilen diğer görevler ile hâkim tarafından verilen benzeri görevleri yerine getirmekle görevlidir.

13. Anılan maddede hâkim ve savcı yardımcılarının Cumhuriyet başsavcılığındaki görevleri ise; savcı tarafından tevdi edilen dosya veya evrakı inceleyerek savcıya sunmak, soruşturma işlemleri ile kovuşturma aşamasında savcının görev alanına giren işlerde savcıya yardımcı olmak, yazı işleri müdürlüğünce hazırlanan evrakın savcıya sunulmasından önce kontrolünü yapmak, soruşturma evrakına ilişkin karar taslakları ile soruşturma ve kovuşturma aşamasında kanun yollarına başvuru taslaklarını hazırlamak, her türlü yazışma taslağını hazırlamak, savcının istediği konular hakkında hukuki araştırma yapmak, mevzuatta belirtilen diğer görevler ile savcı tarafından verilen benzeri görevleri yerine getirmek şeklinde sayılmıştır.

14. Anayasa Mahkemesi, önceki kararlarında Anayasa’nın hâkim ve savcıların diğer özlük haklarının yanı sıra niteliklerinin de mahkemelerin bağımsızlığı ve hâkimlik teminatı esaslarına göre kanunla düzenleneceğini öngören 140. maddesinde belirtilen hakim ve savcıların nitelikleri ifadesinin hâkim ve savcıların adaylığa kabul ve adaylık dönemini de kapsadığının kabulünün gerektiğini, zira Anayasa’nın, hâkimlik ve savcılık mesleğine verdiği özel önemin gereği olarak bu mesleğe girecekleri adaylığa alınış ve adaylık döneminden başlayarak güvenceye kavuşturmak istediğini belirtmiştir (AYM, E.1995/19, K.1995/64, 7/6/1995; E.2019/72, K.2023/229, 28/12/2023, § 30).

15. Anılan kararlar uyarınca hâkim ve savcıların atanmaları ile diğer tüm özlük işleri için öngörülen anayasal güvencenin yardımcılık dönemini de kapsayacak şekilde yorumlanması, bu çerçevede mesleğe gireceklerin yardımcılığa alınma ve yardımcılık döneminden başlayarak tüm süreçlerinin mahkemelerin bağımsızlığı ve hâkimlik teminatı esaslarına göre kanunla düzenlenmesi gerekmektedir (benzer gerekçeler için bkz. AYM, E.2019/72, K.2023/229, 28/12/2023, § 31). Hâkim ve savcı yardımcısı kadrolarının ihdasını öngören kural yönünden, belirtilen kararlardan ayrılmayı gerektiren bir durum bulunmamaktadır.

16. Bu itibarla kuralın münhasıran kanunla düzenlenmesi gereken konularda düzenleme içerdiği anlaşılmaktadır.

17. Açıklanan nedenlerle kural, Anayasa’nın 104. maddesinin on yedinci fıkrasının üçüncü cümlesine aykırıdır. İptali gerekir.

Kural, Anayasa’nın 104. maddesinin on yedinci fıkrasının üçüncü cümlesine aykırı görülerek iptal edildiğinden kuralın ayrıca konu bakımından yetki yönünden aynı fıkranın birinci, ikinci ve dördüncü cümleleri yönünden incelenmesine gerek görülmemiştir.

Kural, konu bakımından yetki yönünden Anayasa’nın 104. maddesinin on yedinci fıkrasının üçüncü cümlesine aykırı görülerek iptal edildiğinden içerik yönünden incelenmemiştir.

V. İPTAL KARARININ YÜRÜRLÜĞE GİRECEĞİ GÜN SORUNU

18. Anayasa’nın 153. maddesinin üçüncü fıkrasında “Kanun, Cumhurbaşkanlığı kararnamesi veya Türkiye Büyük Millet Meclisi İçtüzüğü ya da bunların hükümleri, iptal kararlarının Resmî Gazetede yayımlandığı tarihte yürürlükten kalkar. Gereken hallerde Anayasa Mahkemesi iptal hükmünün yürürlüğe gireceği tarihi ayrıca kararlaştırabilir. Bu tarih, kararın Resmî Gazetede yayımlandığı günden başlayarak bir yılı geçemez.” denilmekte, 30/3/2011 tarihli ve 6216 sayılı Anayasa Mahkemesinin Kuruluşu ve Yargılama Usulleri Hakkında Kanun’un 66. maddesinin (3) numaralı fıkrasında da bu kural tekrarlanarak Mahkemenin gerekli gördüğü hâllerde Resmî Gazete’de yayımlandığı günden başlayarak iptal kararının yürürlüğe gireceği tarihi bir yılı geçmemek üzere ayrıca kararlaştırabileceği belirtilmektedir.

19. (151) numaralı CBK’nın 1. maddesinin birinci fıkrasıyla ekli (1) Sayılı Liste’de yer alan Adalet Bakanlığına ilişkin hâkim ve savcı yardımcılığı kadrolarının ihdas edilerek (2) numaralı CBK’nın eki (I) Sayılı Cetvel’in ilgili bölümlerine eklenmesinin iptal edilmesi nedeniyle doğacak hukuksal boşluk kamu yararını ihlal edecek nitelikte görüldüğünden Anayasa’nın 153. maddesinin üçüncü fıkrasıyla 6216 sayılı Kanun’un 66. maddesinin (3) numaralı fıkrası gereğince iptal hükmünün kararın Resmî Gazete’de yayımlanmasından başlayarak dokuz ay sonra yürürlüğe girmesi uygun görülmüştür.

VI. YÜRÜRLÜĞÜN DURDURULMASI TALEBİ

20. 9/8/2023 tarihli ve (151) numaralı Bazı Kamu Kurum ve Kuruluşlarına Kadro İhdas Edilmesi ile Bazı Kadroların İptal Edilmesine İlişkin Cumhurbaşkanlığı Kararnamesi’nin 1. maddesinin birinci fıkrasıyla ekli (1) Sayılı Liste’de yer alan Adalet Bakanlığına ilişkin hâkim ve savcı yardımcısı kadrolarının ihdas edilerek 10/7/2018 tarihli ve 30474 sayılı Resmî Gazete'de yayımlanan (2) numaralı Genel Kadro ve Usulü Hakkında Cumhurbaşkanlığı Kararnamesi'nin eki (I) Sayılı Cetvel’in ilgili bölümüne eklenmesine yönelik iptal hükmünün yürürlüğe girmesinin ertelenmesi nedeniyle bu eklemeye ilişkin yürürlüğün durdurulması talebinin REDDİNE 4/12/2024 tarihinde OYBİRLİĞİYLE karar verilmiştir.

VII. HÜKÜM

9/8/2023 tarihli ve (151) numaralı Bazı Kamu Kurum ve Kuruluşlarına Kadro İhdas Edilmesi ile Bazı Kadroların İptal Edilmesine İlişkin Cumhurbaşkanlığı Kararnamesi’nin 1. maddesinin birinci fıkrasıyla ekli (1) Sayılı Liste’de yer alan Adalet Bakanlığına ilişkin Hâkim ve Savcı Yardımcısı kadrolarının ihdas edilerek 10/7/2018 tarihli ve 30474 sayılı Resmî Gazete'de yayımlanan (2) numaralı Genel Kadro ve Usulü Hakkında Cumhurbaşkanlığı Kararnamesi'nin eki (I) Sayılı Cetvel’in ilgili bölümüne eklenmesinin konu bakımından yetki yönünden Anayasa’ya aykırı olduğuna ve İPTALİNE, iptal hükmünün Anayasa’nın 153. maddesinin üçüncü fıkrası ile 30/3/2011 tarihli ve 6216 sayılı Anayasa Mahkemesinin Kuruluşu ve Yargılama Usulleri Hakkında Kanun’un 66. maddesinin (3) numaralı fıkrası gereğince KARARIN RESMÎ GAZETE’DE YAYIMLANMASINDAN BAŞLAYARAK DOKUZ AY SONRA YÜRÜRLÜĞE GİRMESİNE 4/12/2024 tarihinde OYBİRLİĞİYLE karar verildi.

 

 

Başkan

Kadir ÖZKAYA

Başkanvekili

Hasan Tahsin GÖKCAN

Başkanvekili

Basri BAĞCI

Üye

Engin YILDIRIM

Üye

Rıdvan GÜLEÇ

Üye

Recai AKYEL

Üye

Yusuf Şevki HAKYEMEZ

Üye

Yıldız SEFERİNOĞLU

Üye

Selahaddin MENTEŞ

Üye

İrfan FİDAN

Üye

Kenan YAŞAR

Üye

Muhterem İNCE

Üye

Yılmaz AKÇİL

Üye

Ömer ÇINAR

       

 

I. KARAR KİMLİK BİLGİLERİ

Dönemi 1982
Karar No 2024/201
Esas No 2023/145
İlk İnceleme Tarihi 13/09/2023
Karar Tarihi 04/12/2024
Künye (AYM, E.2023/145, K.2024/201, 04/12/2024, § …)    
Dosya Sonucu (Karar Türü) Esas - İptal
Başvuru Türü İptal
Başvuran (Genel) - Başvuran (Özel) TBMM Milletvekilleri - Milletvekilleri
Resmi Gazete 10/03/2025 - 32837
Kararın Yürürlüğünde Erteleme Var
Üyeler Kadir ÖZKAYA
Hasan Tahsin GÖKCAN
Basri BAĞCI
Engin YILDIRIM
Rıdvan GÜLEÇ
Recai AKYEL
Yusuf Şevki HAKYEMEZ
Yıldız SEFERİNOĞLU
Selahaddin MENTEŞ
İrfan FİDAN
Kenan YAŞAR
Muhterem İNCE
Yılmaz AKÇİL
Ömer ÇINAR
Raportör Ahmet CANPOLAT

II. İNCELEME SONUÇLARI



T.C. Anayasa Mahkemesi