“Sanık hakkında mahkememize Seyirden Yasaklı Kişinin Kanunda Belirtilen Şekilde Kolluk Kuvvetine Müracaat Etmemesi suçundan kamu davası açılmıştır.
Davanın 5271 sayılı CMK'nun 251.maddesi uyarınca basit yargılama usulüne göre görülmesine karar verilmiştir.
Sanık yazılı savunmasında üzerine atılı suçlamayı kabul etmemiştir.
Mahkememizce basit yargılama usulüne göre yapılan yargılama sonucunda; Sanık … hakkında 23/12/2020 ile 22/12/2023 yılları arasında geçerli olmak üzere 3 yıl süreli seyirden men tedbiri uygulandığı, tedbire göre şahsın 22/12/2023 tarihine kadar taraftarı olduğu Gençlerbirliği Erkek Profesyonel Futbol Takımı müsabakalarının olduğu tarihlerde en yakın polis merkezi amirliğine müracaat yükümlülüğü getirildiği, buna rağmen şüphelinin 04/03/2023, 08/03/2023, 18/03/2023, 25/03/2023, 02/04/2023, 12/04/2023, 17/04/2023, 23/04/2023, 28/04/2023, 07/05/2023, 16/05/2023 tarihlerinde Gençlerbirliği Erkek Profesyonel Futbol takımının oynamış olduğu müsabakaların başlangıç saatinde ve bundan bir saat sonra herhangi bir kolluk birimine başvurmadığının tespit edildiği, Sanığın hazırlıkta alınan beyanında; Gençlerbirliği taraftarı olduğunu, Aydın 3.Asliye Ceza Mahkemesinden benzer suçtan beraat ettiğini, mahkeme sonrasında kolluğa müracaat etmesi gerektiğinin söylenmediğini, cezasının bittiğini düşünerek maçlara gittiğini, bilgisi olsa imza yükümlülüğünü yerine getireceğini beyan ettiği, Sanığa ön ödeme emrinin tebliğ edildiği, ancak şüphelinin süresi içinde ön ödeme emrini yerine getirmediği, Sanığın üzerine atılı Seyirden Yasaklı Kişinin Kanunda Belirtilen Şekilde Kolluk Kuvvetine Müracaat Etmemesi suçunun, Yargıtay 19. CD'nin 29/05/2017 tarih 2015/34094 Esas, 2017/4987 karar no'lu kararında belirtildiği üzere zincirleme suç şeklinde işlenebileceği, bu suretle; sanığın Zincirleme Suç Oluşturacak Şekilde Seyirden Yasaklı Kişinin Kanunda Belirtilen Şekilde Kolluk Kuvvetine Müracaat Etmemesi suçunu işlediği anlaşılmakla, sanığın eylemine uyan 6222 Sayılı Sporda Şiddet Ve Düzensizliğin Önlenmesine Dair Kanun 18/9, 58/1 maddeleri gereğince cezalandırılmasına karar verilmiştir.
Sanık 14/03/2023 tarihli itiraz dilekçesi ile karara itiraz etmiştir.
Mahkememizce dosya yeniden değerlendirilmek üzere yeni esasa kaydedilmiş, genel yargılama usulüne göre yargılama yapılmıştır.
Mahkememizce yapılan yargılama sonucunda iddia makamı sanığın beraatine karar verilmesini talep etmiştir.
Her ne kadar sanık … hakkında "Seyirden yasaklı kişinin kanunda belirtilen şekilde kolluk kuvvetine müracaat etmemesi" suçundan eylemine uyan 6222 sayılı yasanın 18/9 maddesi gereğince cezalandırılması talebiyle kamu davası açılmış ise de; 6222 sayılı yasanın seyirden yasaklanma başlıklı 18.maddesinin ülkemizde kişinin hürriyetini kısıtlayıcı biçimde uygulandığı, 18/1.maddesine göre bu yöndeki kararın öncelikle kolluk tarafından verildiği, kolluk tarafından verilen kararın Cumhuriyet Savcısının onayına muhtaç kılınmadığı, ancak Cumhuriyet Savcısına evrak tevdi edildikten sonra kollukça verilen kararın kaldırılması veya devamı yönünde Savcılıkça karar verilebileceği, sonrasında aynı yetkinin mahkemeye ait olduğu, tedbirin hakkında uygulandığı kişinin taraftarı olduğu kollukça tespit edilen takımın tüm maç saatlerinde kolluk birimine başvurarak imza atmak şeklinde uygulandığı, bu uygulamanın yasada öngörülen cezalar ile cezaların fer'isi niteliğindeki tedbirin ölçülülük düzeyini aştığı, uygulanan tedbirin hükmolunacak cezadan daha ağır biçimde kişilerin hürriyetini kısıtlayıcı niteliğe büründüğü, nitekim genellikle hafta sonları uygulanan futbol müsabakalarında kişinin her müsabaka saatinde zamanını kolluk biriminde geçirmesi şeklindeki uygulamanın kendisi ve ailesi açısından sosyal hayatını son derece olumsuz şekilde etkileyeceği, böylece anılan yasa maddesinin anayasanın 38/10 ve 23.maddelerine aykırılık oluşturduğu anlaşıldığından belirtilen yasa hükmünün somut norm denetimi yolu ile anayasa mahkemesine gönderilerek iptal isteminde bulunulması maksadıyla kamu davasının CMK 223/8.maddesi gereğince durmasına karar verilmiş, aşağıdaki şekilde hüküm kurulmuştur.
H Ü K Ü M : Gerekçesi yukarıda açıklandığı üzere:
Her ne kadar sanık … hakkında "Seyirden yasaklı kişinin kanunda belirtilen şekilde kolluk kuvvetine müracaat etmemesi" suçundan eylemine uyan 6222 sayılı yasanın 18/9 maddesi gereğince cezalandırılması talebiyle kamu davası açılmış ise de; 6222 sayılı yasanın seyirden yasaklanma başlıklı 18.maddesinin ülkemizde kişinin hürriyetini kısıtlayıcı biçimde uygulandığı, 18/1.maddesine göre bu yöndeki kararın öncelikle kolluk tarafından verildiği, kolluk tarafından verilen kararın Cumhuriyet Savcısının onayına muhtaç kılınmadığı, ancak Cumhuriyet Savcısına evrak tevdi edildikten sonra kollukça verilen kararın kaldırılması veya devamı yönünde Savcılıkça karar verilebileceği, sonrasında aynı yetkinin mahkemeye ait olduğu, tedbirin hakkında uygulandığı kişinin taraftarı olduğu kollukça tespit edilen takımın tüm maç saatlerinde kolluk birimine başvurarak imza atmak şeklinde uygulandığı, bu uygulamanın yasada öngörülen cezalar ile cezaların fer'isi niteliğindeki tedbirin ölçülülük düzeyini aştığı, uygulanan tedbirin hükmolunacak cezadan daha ağır biçimde kişilerin hürriyetini kısıtlayıcı niteliğe büründüğü, nitekim genellikle hafta sonları uygulanan futbol müsabakalarında kişinin her müsabaka saatinde zamanını kolluk biriminde geçirmesi şeklindeki uygulamanın kendisi ve ailesi açısından sosyal hayatını son derece olumsuz şekilde etkileyeceği, böylece anılan yasa maddesinin anayasanın 38/10 ve 23.maddelerine aykırılık oluşturduğu anlaşıldığından belirtilen yasa hükmünün somut norm denetimi yolu ile anayasa mahkemesine gönderilerek iptal isteminde bulunulması maksadıyla kamu davasının CMK 223/8.maddesi gereğince DURMASINA,
Karar kesinleştiğinde dosyanın belirtilen gerekçe ile Anayasa Mahkemesine gönderilmesine,
Yargılama giderlerinin kamu üzerinde bırakılmasına,
Dair, sanığın yüzüne, TEFHİM tarihinden itibaren 7 gün içerisinde mahkememize verilecek bir dilekçe veya zabıt katibine yapılacak beyanın tutanağa geçirilmesi ve hâkime onaylatılması suretiyle Aydın Nöbetçi Ağır Ceza Mahkemesi'ne İTİRAZ yolu açık olmak üzere mütalaaya uygun verilen karar açıkça okundu, usulen anlatıldı. Kanun yolları gösterildi.”
ANAYASA MAHKEMESİ KARARI
Esas Sayısı : 2024/120
Karar Sayısı : 2024/121
Karar Tarihi : 27/6/2024
R.G. Tarih - Sayı : Tebliğ edildi.
İTİRAZ YOLUNA BAŞVURAN: Aydın 3. Asliye Ceza Mahkemesi
İTİRAZIN KONUSU: 31/3/2011 tarihli ve 6222 sayılı Sporda Şiddet ve Düzensizliğin Önlenmesine Dair Kanun’un 18. maddesinin Anayasa’nın 23. ve 38. maddelerine aykırılığı ileri sürülerek iptaline karar verilmesi talebidir.
OLAY: Seyirden yasaklanma tedbirine uymama suçundan açılan ceza davasında itiraz konusu kuralın Anayasa’ya aykırı olduğu kanısına varan Mahkeme, iptali için başvurmuştur.
I. İPTALİ İSTENEN KANUN HÜKMÜ
Kanun’un itiraz konusu 18. maddesi şöyledir:
“Seyirden yasaklanma
MADDE 18 – (1) Kişinin, bu Kanunda tanımlanan veya yollamada bulunulan ilgili kanunlardaki suçlardan dolayı mahkemece kurulan hükümde, hakkında güvenlik tedbiri olarak spor müsabakalarını seyirden yasaklanmasına karar verilir. Seyirden yasaklanma ibaresinden kişinin müsabakaları ve antrenmanları izlemek amacıyla müsabaka, antrenman ve seyir alanlarına girişinin yasaklanması anlaşılır. Hükmün kesinleşmesiyle infazına başlanan seyirden yasaklanma yaptırımının süresi cezanın infazı tamamlandıktan itibaren bir yıl geçmesiyle sona erer. Bu güvenlik tedbirine ceza verilmesine yer olmadığı kararı ile birlikte hükmedilmesi halinde, hükmün kesinleştiği tarihten itibaren bir yıl geçmesiyle bu güvenlik tedbirinin uygulanmasına son verilir. Güvenlik tedbiri olarak spor müsabakalarını seyirden yasaklama kararı 25/5/2005 tarihli ve 5352 sayılı Adli Sicil Kanunu hükümlerine göre kaydedilir. (Ek cümle:4/7/2019-7182/13 md.) Bu fıkradaki bir yıllık süreler, ikinci kez seyirden yasaklanma yaptırımına karar verildiğinde üç yıl; üçüncü kez seyirden yasaklanma yaptırımına karar verildiğinde ise beş yıl olarak uygulanır.
(2) Bu madde hükümleri, taraftar gruplarınca spor alanlarının dışında işlenen kasten yaralama, hakaret veya tehdit içeren tezahürat ve mala zarar verme suçları bakımından da uygulanır.
(3) Bu madde kapsamına giren suçlardan dolayı soruşturma başlatılması halinde şüpheli hakkında spor müsabakalarını seyirden yasaklama tedbiri derhal uygulamaya konulur. Soruşturma evresinde Cumhuriyet savcısı, kovuşturma evresinde mahkeme tarafından bu tedbirin kaldırılmasına karar verilmediği takdirde bu yasağın uygulanmasına koruma tedbiri olarak devam edilir.
(4) Koruma tedbiri olarak uygulanan ve güvenlik tedbiri olarak hükmedilen spor müsabakalarını seyirden yasaklama tedbirine ilişkin bilgiler Emniyet Genel Müdürlüğü bünyesinde tutulan bu amaca özgü elektronik bilgi bankasına derhal kaydedilir. Bu bilgi bankasına spor kulüplerinin ve federasyonların erişimi sağlanır. Yasaklanan kişilere ilişkin bilgiler, ilgili spor kulüplerine ve yurt dışında yapılacak müsabaka öncesinde müsabakanın yapılacağı ülkenin yetkili mercilerine bildirilir.
(5) Koruma tedbiri olarak uygulanan spor müsabakalarını seyirden yasaklanma tedbiri;
a) Cumhuriyet savcısı veya mahkeme tarafından kaldırılmasına karar verilmesi,
b) Kovuşturmaya yer olmadığı kararı verilmesi,
c) Sanık hakkında beraat veya düşme kararı verilmesi,
halinde derhal kaldırılır. (Ek cümle:4/7/2019-7182/13 md.) Bu kararlar Cumhuriyet başsavcılığı veya mahkemelerce işlemi yapan kolluk birimine derhâl bildirilir ve kollukça elektronik bilgi bankasına işlenir.
(6) Kamu davasının açılmasının ertelenmesine, hükmün açıklanmasının geri bırakılmasına, hapis cezası yerine seçenek yaptırım olarak tedbire veya hapis cezasının ertelenmesine karar verilmesi halinde, kararın kesinleştiği tarihten itibaren; önödeme halinde ise, önödemede bulunulduğu tarihten itibaren, bir yıl süreyle spor müsabakalarını seyirden yasaklama tedbirinin uygulanmasına devam edilir.
(7) Alkol ya da uyuşturucu veya uyarıcı madde etkisinde olduğu açıkça anlaşılan kişi, müsabaka, antrenman ve seyir alanlarına alınmaz. Bu şekilde belirtilen alanlara giren ve dışarı çıkmamakta ısrar eden kişi zor kullanılarak dışarı çıkarılır ve bu madde hükümlerine göre bir yıl süreyle spor müsabakalarını seyirden yasaklanır.
(8) Bu madde hükümlerine göre spor müsabakalarını seyirden yasaklanan kişi, yasaklama kararının sebebini oluşturan fiilin işlendiği müsabakanın tarafı olan ve taraftarı olduğu takımın katıldığı spor müsabakalarının yapılacağı gün, yurt içinde bulunduğu takdirde, müsabakanın başlangıç saatinde ve bundan bir saat sonra bulunduğu yere en yakın genel kolluk birimine başvurmakla yükümlüdür. (Ek cümle:4/7/2019-7182/13 md.) Bu yükümlülüğün takibi amacıyla kolluk birimlerince biyometrik yöntemler de kullanılabilir.
(9) Sekizinci fıkradaki yükümlülüğe aykırı hareket eden kişi, her bir müsabaka için yirmibeş günden az olmamak üzere adli para cezası ile cezalandırılır.
(10) Bu Kanun hükümlerine göre hakkında güvenlik tedbiri olarak spor müsabakalarını seyirden yasaklanma kararı verilen kişi, yasak süresince spor kulüplerinde ve federasyonlarda ve taraftar derneklerinde yönetici olamaz; spor müsabakalarında hakem, temsilci veya gözlemci olarak görev yapamaz.”
II. İLK İNCELEME
1. Anayasa Mahkemesi İçtüzüğü hükümleri uyarınca yapılan ilk inceleme toplantısında başvuru kararı ve ekleri, Raportör Hüseyin Ozan ADIYAMAN tarafından hazırlanan ilk inceleme raporu ve itiraz konusu kanun hükmü okunup incelendikten sonra gereği görüşülüp düşünüldü:
2. 30/3/2011 tarihli ve 6216 sayılı Anayasa Mahkemesinin Kuruluşu ve Yargılama Usulleri Hakkında Kanun’un “Anayasaya aykırılığın mahkemelerce ileri sürülmesi” başlıklı 40. maddesinde Anayasa Mahkemesine itiraz yoluyla yapılacak başvurularda izlenecek yöntem belirtilmiştir. Söz konusu maddenin (1) numaralı fıkrasında, bir davaya bakmakta olan mahkemenin bu davada uygulanacak bir kanun veya Cumhurbaşkanlığı kararnamesinin hükümlerini Anayasa’ya aykırı görmesi hâlinde veya taraflardan birinin ileri sürdüğü aykırılık iddiasının ciddi olduğu kanısına varması durumunda bu fıkrada sayılan belgeleri dizi listesine bağlayarak Anayasa Mahkemesine göndereceği hükme bağlanmış; anılan fıkranın (a) bendinde de “İptali istenen kuralların Anayasanın hangi maddelerine aykırı olduklarını açıklayan gerekçeli başvuru kararının aslı” Mahkemeye gönderilecek belgeler arasında sayılmıştır. Anılan maddenin (4) numaralı fıkrasında ise açık bir şekilde dayanaktan yoksun veya yöntemine uygun olmayan itiraz başvurularının Anayasa Mahkemesi tarafından esas incelemeye geçilmeksizin gerekçeleriyle reddedileceği hükme bağlanmıştır.
3. Anılan İçtüzük’ün 46. maddesinin (1) numaralı fıkrasının (a) bendinde itiraz yoluna başvuran Mahkemenin gerekçeli kararında; Anayasa’ya aykırılıkları ileri sürülen hükümlerin her birinin Anayasa’nın hangi maddelerine, hangi nedenlerle aykırı olduğunun ayrı ayrı ve gerekçeleriyle birlikte açıkça gösterilmesi gerektiği ifade edilmiştir.
4. İçtüzük’ün 49. maddesinin (1) numaralı fıkrasının (b) bendinde de Anayasa Mahkemesince yapılan ilk incelemede başvuruda eksikliklerin bulunduğunun tespit edilmesi hâlinde itiraz yoluna ilişkin işlerde esas incelemeye geçilmeksizin başvurunun reddine karar verileceği, (2) numaralı fıkrasında ise anılan (b) bendi uyarınca verilen kararın itiraz yoluna başvuran mahkemenin eksiklikleri tamamlayarak yeniden başvurmasına engel olmadığı belirtilmiştir.
5. Yapılan incelemede başvuru kararında itiraz konusu kuralın genel ifadelerle Anayasa’ya aykırılığının ileri sürüldüğü, kuralın hangi fıkralarının ya da bentlerinin Anayasa’nın hangi maddelerine aykırı olduğunun ayrı ayrı ve açıkça belirtilmediği anlaşılmıştır.
6. Açıklanan nedenlerle 6216 sayılı Kanun’un 40. maddesinin (1) numaralı fıkrasının (a) bendi ile İçtüzük’ün 46. maddesinin (1) numaralı fıkrasının (a) bendine aykırı olduğu anlaşılan itiraz başvurusunun; 6216 sayılı Kanun’un 40. maddesinin (4) numaralı fıkrası gereğince yöntemine uygun olmadığından reddi gerekir.
III. HÜKÜM
31/3/2011 tarihli ve 6222 sayılı Sporda Şiddet ve Düzensizliğin Önlenmesine Dair Kanun’un 18. maddesinin iptaline karar verilmesi talebiyle yapılan itiraz başvurusunun 30/3/2011 tarihli ve 6216 sayılı Anayasa Mahkemesinin Kuruluşu ve Yargılama Usulleri Hakkında Kanun’un 40. maddesinin (4) numaralı fıkrası gereğince yöntemine uygun olmadığından REDDİNE 27/6/2024 tarihinde OYBİRLİĞİYLE karar verildi.
Başkan
Kadir ÖZKAYA
Başkanvekili
Hasan Tahsin GÖKCAN
Basri BAĞCI
Üye
Engin YILDIRIM
Rıdvan GÜLEÇ
Recai AKYEL
Yusuf Şevki HAKYEMEZ
Yıldız SEFERİNOĞLU
Selahaddin MENTEŞ
Kenan YAŞAR
Muhterem İNCE
Yılmaz AKÇİL
Ömer ÇINAR